Patříte mezi fanoušky cyklistiky? Milujete adrenalinovou jízdu na biku nebo rychlost na silničce? Ať už to nebo to, měli byste si dát pozor na funkčnost a kvalitu vašich brzd. Brzdy na kolo jsou jedny z nejdůležitějších komponent vašeho kola. Mohou vás ochránit před nepříjemným pádem a případným zraněním. Jejich správné fungování zvýší vaši bezpečnost na kole. Pojďte se s námi podívat, jaké typy brzd si na své kolo můžete pořídit.
Typy brzd na kolo
Brzdy můžeme rozdělit do dvou základních skupin:
- kotoučové
- nebo ráfkové.
Kotoučové brzdy na kolo
Kotoučové brzdy na kolo jsou v poslední době mezi cyklisty oblíbenější z důvodu efektivního brzdění. Principem fungování kotoučových brzd je stlačování brzdového kotouče pomocí brzdových destiček. Během stlačování dochází k tření, což vede k vyvolání reakce brzdění. Brzdové kotouče najdete na přední vidlici a na zadním náboji.
Kotoučové brzdy mohou být hydraulické nebo mechanické. Mechanické kotoučové brzdy přenáší brzdnou sílu pomocí napínacího ocelového lanka. Hydraulické brzdy na kolo používají brzdovou kapalinu. Brzdění s hydraulickými brzdami je jednodušší a efektivnější.
Brzdové destičky
Brzdové destičky budete muset pravděpodobně měnit nejčastěji. Jejich včasná výměna zajistí, že se nepoškodí ani váš brzdový kotouč a zároveň předejdete pádu. Při výběru nových brzdových destiček je nejdůležitějším parametrem jejich typ, resp. označení, aby skvěle zapadly do třmenu brzd. Dalším parametrem pro výběr je jejich směs – používají se polymerové nebo sintrované. Organické mají kratší životnost, ale jsou ke kotoučům šetrnější. Sintrované naopak vydrží déle a mají lepší účinnost, ale kotoučům dávají více zabrat.
Brzdové kotouče
Velikost kotoučů se může pohybovat od 140 mm do 200 mm. Obecně platí, že čím jsou brzdové kotouče větší, tím efektivněji budete brzdit. Rozdělují se podle způsobu uchycení na šestiděrové, nebo CenterLock. Při výběru brzdového kotouče musíme brát také v potaz reakci na sintrované destičky.
Ráfkové brzdy na kolo
Ráfkové brzdy se rozlišují na tři typy – Cantilever, V-Brake (čelisťové brzdy) a U-Brake. Cantilever jsou nejlevnějším typem ráfkových brzd. Tento typ brzd se už moc nepoužívá a najdete je spíše na starších kolech. Nemají dobrou brzdnou účinnost. Pracují na principu tření brzdového špalku s ráfkem kola. Ráfkové brzdy V-Brake fungují na stejném principu jako brzdy Cantilever. Rozdílem je velikost, tvar a také typ propojení. V-Brake jsou propojeny hlavním lankem, Cantilever pomocí ocelového lanka, které je napojeno na lanko hlavní. Ani jeden typ brzd není vhodný do mokra a bláta. U-Brake brzdy jsou brzdy na silniční kola, ale dnes se již moc nepoužívají. U silniční kola postupně přechází na kotoučové brzdy.
Jak tedy vybrat správné brzdy na kolo?
Ráfkové brzdy jsou vhodné spíše pro rekreační jezdce, začátečníky nebo silniční cyklisty. Jejich výhodou je snadná údržba, ale brzdění není efektivní, resp. vyžadují dlouhé brzdění (spíše přibrzďování). Naopak kotoučové brzdy jsou ideální pro náročnější terén v lese. Zajistí rychlé a efektivní brzdění i v situacích, které vás mnohdy překvapí.